Ενωτική Πρωτοβουλία

Κάλεσμα σε Συνέλευση ΗΜΜΥ 19 Γενάρη 2011
Προκηρύξεις - Ανακοινώσεις


 >> Κατεβάστε το .doc         >> Κατεβάστε το .pdf

 

ΓΕΝΙΚΗ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΦΟΙΤΗΤΩΝ ΗΜΜΥ 

ΤΕΤΑΡΤΗ 19 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟY, 13:00,  ΑΙΘΟΥΣΑ Β1.001 

 

Εξελίξεις στο τμήμα:  Αλυσίδες - Απουσίες - Εντατικοποίηση - Μετονομασία


 

     Τα τελευταία χρόνια εξελίσσεται στη σχολή μας ένα τεράστιο ζήτημα που ξεκινά από την μετονομασία του τμήματος σε Ηλεκτρολόγους Μηχανικούς και Μηχανικούς Η/Υ, και είναι άμεσα συνδεδεμένο με το σύνολο των προβλημάτων που αντιμετωπίζει το τμήμα, την κατακόρυφη επιβάρυνση του φόρτου εργασίας, τον περιορίσμό των δωρεάν συγγραμμάτων/σημειώσεων, την εισαγωγή αλυσίδων στα μαθήματα, και πολλά ακόμη...

     Την άνοιξη του 2007 οι καθηγητές αλλάζουν "στα κρυφά" το Πρόγραμμα Σπουδών μας (το σύνολο των μαθημάτων που έχει η σχολή) ώστε να γίνουμε σταδιακά Ηλεκτρολόγοι, χωρίς όμως να ρωτήσουν και να ζητήσουν τη γνώμη των φοιτητών που είναι οι πιο άμεσα ενδιαφερόμενοι! Ο Σύλλογος Φοιτητών ΗΜΜΥ στις Γενικές του Συνελεύσεις συζητά την μετονομασία υπό το πρίσμα της κατοχύρωσης επαγγελματικών και εργασιακών δικαιωμάτων, της διεύρυνσης των κλάδων στους οποίους μπορούμε να εργαστούμε, επιδιώκοντας να διασφαλίσει ότι δεν θα διασπαστεί το γνωστικό αντικείμενο της σχολής (σε ροές) και δεν θα αυξηθεί ο ήδη μεγάλος φόρτος εργασίας των μαθημάτων.

     Αυτό ακριβώς το ζήτημα συζητούν οι φοιτητές τα τελευταία πολλά(!) χρόνια. Το ζήτημα δηλαδή του φόρτου εργασίας, με τις υποχρεωτικές ασκήσεις, την αύξηση του όγκου της ύλης και το κατά πόσο αυτά έχουν σκοπό να εντρυφήσει ο φοιτητής στο αντικείμενο, κι όχι απλά να ξοδεύει χρόνο σε άσκοπες και επαναλαμβανόμενες ασκήσεις. Σ' αυτά έρχονται να προστεθούν η έλλειψη βοηθών και χώρων για τα εργαστήρια, και η λειψή βοήθεια στο μάθημα (σημειώσεις, βοηθήματα, κλπ.) από τους καθηγητές. Όλα τα παραπάνω συνοψίζονται με μία λέξη: Εντατικοποίηση. H εντατικοποίηση των ρυθμών σπουδών, έχει αποτέλεσμα ο φοιτητής να επιλέγει τον ατομικό δρόμο, την ανταγωνιστικότητα, και να πάυει να βλέπει πλέον τον συμφοιτητή του σαν συνάδελφο, αλλά σαν ανταγωνιστή. Τον οδηγεί στο να χάσει τον ελεύθερό του χρόνο τον οποίο έχει δικαίωμα να αξιοποιήσει σε άλλες ασχολίες (από την ψυχαγωγία, την ανάπτυξη κοινωνικών σχέσεων, μέχρι την ανάπτυξη πολιτικής δράσης). Αυτή όμως είναι και μία πραγματικότητα στα σημερινά πανεπιστήμια, που ως σκοπό έχει οι καινούριοι εργαζόμενοι να είναι συνηθισμένοι στην λογική του «κοίτα την πάρτη σου» και «τρέχα να προλάβεις»...

     Το καλοκαίρι του 2010 οι καθηγητές επιχειρούν και πάλι να αλλάξουν το Πρόγραμμα Σπουδών, παράνομα – καθώς τα προγράμματα σπουδών μεταβάλλονται έως μήνα Απρίλιο, αγνοώντας προκλητικά τις ανησυχίες και τις προτάσεις των φοιτητών (βλ. Προηγούμενη παράγραφο), προχωρόντας μάλιστα ένα βήμα παραπέρα. «Καταφέρνουν» σε κρυφή συνεδρίαση να περάσουν την αναμόρφωση του προγράμματος, εισάγοντας παράλληλα στο τμήμα αλυσίδες μαθημάτων (προαπαιτούμενα μαθήματα – ρύθμιση η οποία επιβαρύνει μέγιστα την εντατικοποίηση στο τμήμα)!!!

     Το νέο ακαδημαϊκό έτος φέρνει όλους τους φοιτητές του τμήματος και πολύ περισσότερο τον κόσμο του πρώτου έτους απέναντι σε αυτή την εξέλιξη. Προχωρώντας μάλιστα ένα βήμα παραπέρα, με την αρχή της νέας χρονιάς εισάγεται και το μέτρο των υποχρεωτικών παρουσιών στις διαλέξεις - πράγμα τελείως ξένο στον όρο «ακαδημαϊκή διάλεξη» - προκειμένου να περάσει κανείς ένα μάθημα. Η αρχή έγινε με το μάθημα του πρώτου έτους ΗΜΥ101, αλλά όπως έχει γίνει πολλάκις στο παρελθόν με παρόμοιες «πρωτοτυπίες/πρωτοπορίες», είναι εξαιρετικά πιθανό το μέτρο να επεκταθεί και σε άλλα μαθήματα στο πολύ άμεσο μέλλον.

 

Εξελίξεις στο χώρο της εκπαίδευσης - νέος Νόμος Πλαίσιο - ΕΠΕΠ


 

     Όσον αναφορά το νέο Νόμο Πλαίσιο, οι προωθούμενες μεταρρυθμίσεις από το ΠΑΣΟΚ, τις οποίες εξήγγειλε η υπουργός παιδείας Άννα Διαμαντοπούλου και οι επιχειρούμενες αλλαγές στον χώρο των πανεπιστημίων, δεν είναι απλά μια συνέχεια των μεταρρυθμίσεων των προηγούμενων ετών (κατευθύνσεις της Μπολόνια που εφάρμοσε η ΝΔ) αλλά, αποσκοπούν σε ριζική αλλαγή του χαρακτήρα του Πανεπιστημίου. Περιλαμβάνει τη μετατροπή της διοίκησης σε σώμα ξένο ως προς το ίδρυμα (χωρίς φοιτητική εκπροσώπηση), συγχωνεύσεις και καταργήσεις τμημάτων και ιδρυμάτων (ουσιαστικά μείωση των εισαχθέντων, μείωση οικονομικών πόρων εις βάρος του δημόσιου πανεπιστημίου και απόλυση εργαζομένων), χρονικό όριο φοίτησης, δίδακτρα, κατάργηση δωρεάν συγγραμμάτων, μείωση της κρατικής χρηματοδότησης και την αντικατάστασή της από ''χορηγίες'' επιχειρήσεων, κατάρτιση των (ευέλικτων) προγραμμάτων σπουδών σύμφωνα με επιχειρηματικά κριτήρια, ανάλογα με τις ανάγκες της αγοράς. Στα μάτια μας ώς φοιτητές του ΗΜΜΥ, ξεχωρίζουν βέβαια οι ρυθμίσεις περί αλυσίδων και απουσιών που θα περιλαμβάνει ο νέος Νόμος και οι καθηγητές μας ως πρωτοπόρει εφάρμοσαν.  Με τα παραπάνω γίνεται φανερό πως η παρεχόμενη γνώση που θα λαμβάνουμε απο τα Πανεπιστήμια, δεν θα είναι ολόπλευρη και επιστημονική αλλά η απολύτως απαραίτητη που θα αναζητά ο κάθε εργοδότης . Το νέο Πανεπιστήμιο δεν θα είναι ούτε δημόσιο ούτε δωρεάν, ούτε και Πανεπιστήμιο...

     Ουσιαστικά μιλάμε όχι για απλά ακόμα ένα πακέτο αντιδραστικών μεταρρυθμίσεων στο πανεπιστήμιο. Ο νόμος πλαίσιο του οποίο το προσχέδιο θα είναι έτοιμο σε λίγες βδομάδες και θα επιχειρηθεί να ψηφιστεί από την κυβέρνηση βάση της λογικής “σοκ και δέος” που εφαρμόζει, τον επομενο καιρο. Είναι εκείνο το νομικό πλαίσιο το οποίο μετατρέπει τη γνώση, από δικαίωμα της νεολαίας σε παρεχόμενη υπηρεσία και τους φοιτητές από ακαδημαϊκούς πολίτες σε "πελάτες" πακέτων πληροφοριών. Η παραγωγή κέρδους από το πανεπιστήμιο και η πλήρης υπαγωγή του στις ανάγκες των επιχειρήσεων, μέχρι και το σημείο να ορίζουν εκείνες το πρόγραμμα σπουδών σε πολλές σχολές, έρχεται να αποτελέσει το μοναδικό πλέον παράγοντα για την επιβίωση ενός ιδρύματος, από τη στιγμή που αποκόπτεται σχεδόν πλήρως από τη δημόσια χρηματοδότηση και έλεγχο. Η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση που έρχεται κάνει παλαιότερες (98,06-07) να φαίνονται "παιδική χαρά" μπροστά της.

     Παράλληλα έχουμε μια πολύ σημαντική εξέλιξη όσον αφορά τα επαγγελματικά/εργασιακά δικαιώματα όλης της νεολαίας. Το Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Επαγγελματικών Προσόντων (ΕΠΕΠ) έρχεται για να μεταβάλλει την έννοια επαγγελματικό δικαίωμα, πόσο μάλλον την σύνδεση των πτυχίων μας με αυτό. Στην πράξη οι νέοι απόφοιτοι δεν θα έχουν κατοχυρωμένα επαγγελματικά (πόσο μάλλον εργασιακά) δικαιώματα, παρά μόνο μια σειρά από «δεξιότητες» και «ικανότητες», που προσδιορίζουν τις δυνατότητες του – κάθε επίπεδο του ΕΠΕΠ αντιστοιχεί σε οριοθετημένες γνώσεις/δεξιότητες/ικανότητες. Το ΕΠΕΠ είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με την δια βίου εκπαίδευση  και τα συστήματα πιστωτικών μονάδων ECTS. Κάθε εργαζόμενος θα προσπαθεί λοιπόν συνεχώς να «ανέβαινει» επίπεδα ώστε να αποκτήσει περισσότερες «δεξιότητες» που θα τον βοηθήσουν στην εύρεση εργασίας.

     Τέλος, καταρτίζεται και Εθνικό Π.Ε.Π. , (παρόμοιο του Ευρωπαϊκού) το οποίο όπως ορίζει οδηγία της ΕΕ πρέπει να έχει τεθεί σε λειτουργία το αργότερο μέχρι το 2012. Αυτή η εξέληξη βάζει τέλος στη συντεχνιακή «καραμέλα» των καθεστωτικών παρατάξεων περί επαγγελματικών δικαιωμάτων, με τη μεταρρύθμιση που επιχειρεί να εφαρμόσει η κυβέρνηση τους και που υποσκάπτει βαθιά την έννοια επαγγελματικό/εργασιακό δικαίωμα.

 

     Η Ενωτική Πρωτοβουλία, ως μια ανεξάρτητη αριστερή συλλογικότητα, καλεί όλους τους φοιτητές του ιδρύματος να μην δεχθούμε άπραγοι την πραγματικότητα που μας ετοιμάζουν. Είναι καιρός να ανασυγκροτήσουμε τις δυνάμεις του φοιτητικού κινήματος στο Πολυτεχνείο Κρήτης, να εναντιωθούμε στους εκφραστές της κυρίαρχης πολιτικής μέσα και έξω από το ίδρυμα και να διεκδικήσουμε με όλες μας τις δυνάμεις το μέλλον μας στην εκπαίδευση και την εργασία. Δεν θα είμαστε η γενιά που θα δουλεύει ανασφάλιστη για λίγα ευρώ, δεν θα είμαστε η γενιά που θα βυθίζεται στην αβεβαιότητα, τον τρόμο και λιτότητα που έχει φέρει το μνημόνιο και τα νέα μέτρα... δεν θα είμαστε η γενιά που θα πληρώσει την κρίση τους!

 

 

ΤΕΤΑΡΤΗ 19 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ  13:00

ΑΙΘΟΥΣΑ Β1.001

ΓΕΝΙΚΗ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΦΟΙΤΗΤΩΝ ΗΜΜΥ

[ Top ]